۸ راه حل ساده برای تمیز و خوشبو نگهداشتن فرش

تمیز کردن فرش

۸ راه حل ساده برای تمیز و خوشبو نگهداشتن فرش

مقدمه

تمیز کردن فرشهایتان یک تفاوت بزرگ در زیبایی منزل شما ایجاد می کند. وقتی فرش شما تمیز باشد، نمای خوبی دارد، بوی خوبی می دهد، و کل منزل شما نمای زیبایی به خودش می گیرد. نگهداری تمیز و براق فرشها برای هر منزلی پیشنهاد می شود.
رابرت مولر از مجتمع قالیشویی Cape Town پیشنهاد می دهد که شما می توانید با این ۸ راه ساده  فرشهای خود را تمیز و خوشبو نگهدارید:

۱. با کفش روی فرش ها نروید.

به خانواده خود مخصوصاً فرزندان خود آموزش دهید تکرار کنید که کفشها را در داخل خانه در نیاورند و همچنین میهمانهای خود را هم تشویق کنید که کفشهای خود را بیرون از منزل در بیاورند.
با کفش رفتن روی فرش علاوه بر افزایش کثیفی روی فرش باعث نشست گرد و خاک در بافت فرش دوست داشتنی شما می شود. علاوه بر آن کفش ها فشار زیادی به روی فرش می آورد حتی بالاتر از دمپایی( و قطعاً بالاتر از پاها و یا جوراب) باعث خوابیدن نخ های استفاده شده در فرش شما می شوند و خواب آنها را بهم میزنند.

تمیز کردن فرش

۲. از رو فرشی استفاده کنید.

اضافه کردن یک رو فرشی جذاب در ناحیه ای از منزل که رفت و آمد زیادی دارد و یا کودکان بیشتر در آن قسمت بازی میکنند می تواند از کثیف شدن فرش جلوگیری کند. البته فرش هم نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. اما تمیز کردن لایه های رویی فرش به مراتب خیلی ساده تر از تمیز کردن عمق فرش شما می باشد. همچنین شما می توانید از محافظ های زیر صندلی و مبلمان استفاده کنید که تکیه آنها روی فرش باعث خرابی آنها نشود.

۳. قبل از جارو برقی کشیدن از جوش شیرین استفاده کنید.

اگر شما میخواهید فرشتان علاوه بر تمیز شدن بوی خوبی نیز بدهد می توانید قبل از جارو برقی کشیدن روی آن جوش شیرین بپاشید. پاشیدن جوش شیرین یک روش ساده برای خوش بو شدن فرش شما برای مدت طولانی است.
مقداری جوش شیرین روی فرش خود بپاشید و به مدت چند دقیقه ای روی آن قدم نزنید و یا چیزی روی فرش نگذارید و سپس تمام قسمت فرش را با دقت جارو بکشید.

خوشبو کردن فرش

۴. جاروبرقی کشیدن به صورت مرتب و خوب.

جارو برقی منظم یک راه ساده برای حفظ تمیز کردن فرش ها است. در صورت تمایل با کشیدن ۳ بار جارو برقی در طول هفته تمیز شدن و براق شدن فرش را مشاهده خواهید کرد. جارو برقی کشیدن منظم باعث جذب گرد و خاک های جمع شده در عمق فرش می شود و علاوه بر تمیزی فرش گرد و خاک را نیز از عمق فرش بیرون میکشد و این مورد برای حفظ سلامت فرش شما نیز تاثیر بسزایی دارد.
ترفند ساده ی جارو کشیدن فرش؛ به آرامی جارو کشیدن و با حد اکثر توان جاروبرقی شما می باشد. سعی کنید فقط در جهت خواب فرش جارو برقی نکشید و جارو برقی کشیدن را یک بار از بالا به پایین و بلعکس و یکبار هم از چپ به راست و بلعکس انجام دهید. این روش جارو کشیدن باعث می شود تمام گرد و غبار داخل فرش جذب جارو برقی شود.

۵. فیلتر و کیسه جارو برقی خود را به طور منظم تعویض و تمیز کنید!

اینکه جارو برقی شما از مدلهای قدیمی و یا جدید است و توانایی تعویض و یا شستشوی کیسه ی آنرا دارید حتما به صورت مرتب آنرا تعویض کنید و اگر قابلیت شستشو دارد آنرا مرتب بشورید. این اقدام به تمیز تر شده و جذب گرد و غبار کمک بسزایی میکند.
و همچنین فیلتر های هوای جارو برقی ها به مرور زمان گرد و خاک را جذب خود میکنند و امکان هوا رسانی و مکش جارو برقی افت می کند. تعویض این فیلتر های هوا علاوه بر اینکه به عمر جارو برقی شما می افزاید همچنین در تمیز کردن و کشیدن تمام گرد و غبار نیز تاثیر بسزایی دارد.
یک ترفند برای پاک کردن موثر وجود دارد، جارو کشیدن را به آرامی انجام دهید. قسمتهایی از فرش که ترافیک بالایی در آنجا ها هست را به آرامی هرچه تمام تر جارو بکشید و قسمتهایی که ترافیک رفت آمد کمی دارد را عادی جارو بکشید و فقط روی آن را جارو کنید. قدم زدن روی فرش باعث می شود کثیفی و گرد و خاک به داخل فرش نفوذ کند.

تمیز کردن جاروبرقی

۶. شستشوی کامل سال ۲ بار

هیچ چیزی برای نظافت کامل فرش جای شستشوی کامل را نمیگیرید. روش های یاد شده در این مقاله برای تمیز نگهداشتن در بین فاصله هایی هست که شما فرشهای خود را برای شستشوی کامل به یک قالیشویی می سپارید. هر ۶ ماه یک تاریخی را در تقویم خود ذخیره کنید و هنگام سر رسید تاریخ مورد نظر فرشهایتان را به قالیشویی مطمئنی بسپارید. اگر فرشتان برایتان ارزش دارد به مبلغ شستشوی فرش فکر نکنید.

۷. لوازم ضروری پاک کردن فرش را همیشه در دسترس نگهدارید

در زیر چند راه حل ساده و مطئن برای پاک کردن لکه ها از روی فرش را به شما آموزش می دهیم…

  • لکه بر های صنعتی برای پاک کردن انواع فرش.
  • آب گاز دار ( آبی است که در آن کربن دی اکسید تحت فشار حل شده باشد) برای نوشیدنی هایی مثل شراب و آب جو مناسب است.
  • کرم اصلاح صورت (خمیر ریش) یک راه ساده برای پاک کردن اکثر لکه ها می باشد.
  • مکعب های یخ را برای برداشتن لکه ی آدامس از روی فرش امتحان کنید، که کمک می کند آدامس خشک شود و راحت از فرش جدا شود.
  • هیدروژن پراکسید (آب‌اکسیژنه “H2O2” یک اکسنده متداول است که به عنوان سفیدکننده استفاده می‌شود)  برای لکه های خون موثر است.
  • چند قطره از مواد شوینده ظرفشویی را برای حذف اکثر لکه ها در آب حل کنید و اقدام به تمیز کردن کنید.

نگهداشتن چندتا از مواردی که در بالا اشاره شد در منزل این امکان را به شما می دهد که پس وقوع لکه روی فرش قبل از نشست روی فرش با آنها مقابله کنید. شما ممکن است بیشتر موارد ذکر شده در بالا را در منزل خود داشته باشید.

لکه برداری فرش

۸. لکه های را پس از وقوع بلافاصله پاک کنید.

لکه ها هرچقدر از زمان وقوع آنها بگذرد شما این اجازه را به لکه می دهید که در بافت فرش شما نفوذ کند و حذف آن سخت تر شود برای شما. سعی کنید با (راه حل های پیشگیری از وقوع لکه در این مقاله) از اتفاق افتادن آنها جلوگیری کنید.
هنگامی که اقدام به پاک کردن لکه میکنید پارچه ی آغشته به مواد شوینده را روی لکه نکشید. با کشیدن پارچه به صورت چپ و راست و بالا پایین شما با این کار باعث نشست لکه در فرش می شود.
اگر با لکه های جامد مثل خمیر، گچ، مواد غذایی و … مواجه هستید به آرامی با یک چاقو و یا چنگال قسمت لکه شده را بخراشید.
مراحل یاد شده را قدم به قدم برای تمیزی و حذف لکه از فرش انجام دهید و لکه ها را همان لحظه ی اتفاق افتادن حذف کنید.

منبع: www.property24.com

ترجمه و ویرایش: سعید رضاپور

به این نوشته امتیاز بدید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *